Päikesejaamade etapi kaupa ehitamine on täiesti tavapärane. Selles mõttes, et esimeses etapis paneelid ja inverter. Teises etapis akud. Kolmandas etapis akusid juurde. Ja siis selgub, et jube hea oleks ka akusid juhtida, et mitte “valel ajal” akudesse salvestatud energiat kasutada.

Enamasti võimaldab kõikide inverteritootjate monitooringutarkvara käsitsi muuta ka inverteri tööreziimi (battery first, load first, grid first) ning samuti seadistada neile reziimidele ajagraafikuid. Kuid neid seadistusi tuleks iga päev käsitsi muuta. Põhimõtteliselt oleks klient siis muus osas peaaegu hooldusvaba süsteemi igapäevane “katlakütja”.

Akudes oleva energiakasutamise juhtimiseks oleks seetõttu mõistlik kasutada automaatikat, mis parimal juhul oskab ennustada järgmise päeva ilma, majapidamise tavapärast energiakasutust ning siis loomulikult ka energia hinda, mis iga 15 minuti järel muutub. Samuti võiks see juhtseade olla ka nii tark, et mingi eeldatud parameetri muutumisel genereerib ja rakendab see uue plaani. Ning kui energia hind on negatiivne siis piiraks see võrku müüdava osa, kattes samal ajal siiski majapidamise sisetarbimise.

Loomulikult on juhtseadmeid vaja ka suuremate akulahenduste puhul, mis võivad olla vaid energiatootmiseks rajatud päikeseparkide küljes. Või siis vaid akulahenduste küljes, kus polegi päikesepaneele.

Lisaks päev-ette börsihindadele, ehk nn arbitraazile on päikesejaamade ja akuomanikest ettevõtjatel ning eraisikutel võimalus osaleda ka sagedusturul, pakkudes sagedusreserve ning teenides sellega tulu. Sagedusreserve on tarvis, et korrigeerida piirkonna elektrituru sagedust vastavalt kas paisata energiat võrku või seda sealt tarbida. Sagedusreservi põhilised tooted on:

  • FCR ehk primaarresev – reageerib esmalt sageduse muutustele
  • aFRR ehk sekundaarreserv – korrigeerib sagedust automaatselt
  • mFRR ehk tertsiaalreserv – võimaldab käsitsi sagedust korrigeerida

Sarnaste lahenduste pakkujaid on mitmeid (MarkeDroid, Dercoord, Qilowatt, AI Power, Capalo AI) ning eks kõik nendest ka arenevad pidevalt täpsemateks, ideaalselt õigeid otsuseid tegevat juhtseadet ilmselt ei saagi kunagi olemas olema kuid ilma sellise lahenduseta on iga akusüsteem pigem poolik.